Nemzetközi projektek

"Kezdtek szólani más nyelveken, amint a Lélek adta nekik szólniuk"

Ap.Csel 2.4

Gimnáziumunk kiemelt fontossággal kezeli a nyelvoktatást - nyelvtanulást.

Emelt órászámban, több nyelvi szinten tanítjuk 7. osztálytól az angol és német nyelvet, amelyhez 9. osztálytól lehet választani szintén az angolt vagy a németet, illetve a francia és spanyol nyelvet.
Diákjaink 10. osztályban B/2 típusú nyelvvizsgát tesznek az első tanult nyelvből, legtöbben a 12. év végére a második tanult nyelvből is. Évről- évre tesznek sikeres emelt szintű nyelvi érettségit is.

Nyelvoktatásunknak azonban csak az egyik pillére a nyelvvizsgára való felkészítés, másik alapvetően fontos célunk a tanult nyelven való kommunikáció, a másik ország kultúrájának megismerése.
Évek óta sikeresen veszünk részt nemzetközi Erasmus + projektekben, akár főszervezőként, akár résztvevőként, és hosszú évekre visszanyúló cserekapcsolataink vannak német, belgiumi, holland, lengyel, portugál iskolákkal.

"Azt hiszem több csoporttag nevében írhatom, hogy a cserediák kapcsolat elején felmerült bennünk pár általános kérdés. "Meg fogom tudni csinálni?" "Itt a helyem?" A kérdéseinkre talán, ha nem is az első pár napban, de a hét végére megkaptuk a választ. Voltak nehézségek a programok során, de a cserediákok segítőkészek, illetve rugalmasak voltak, ahhoz, hogy a problémákra megoldást találjunk. Végig érezhettük a gondoskodást tanáraink részéről, így akkor is tudtunk erőt venni magunkon, amikor már az energiánk utolsó cseppjeit használtuk fel. Nem beszélve arról a csoportdinamikáról, melyben együtt tudtunk dolgozni. A programok pedig egytől egyig színesek voltak és a cserediákjaink megismerhették Magyarország támpilléreit. Kifejezetten hasznosnak tartom, hogy az iskola biztosít lehetőséget arra, hogy idegen kultúrákat ismerjünk meg, tanuljunk ilyen formában idegennyelvet, váljunk öntudatosabbá.  Összességében mondhatom, hogy az egész csoport büszke lehet magára, amiért egy ilyen helyzethez nőtt fel." (az októberi diákcsere projekthét beszámolójából)

2023-as akkreditációs szakaszban megvalósult mobilitások

 

A pályázatban megnevezett célkitűzéseink, azaz az Erasmus-tervünk prioritásai a következők:

  1. Gimnáziumi intézményegységünknek leányiskolai profilmodernizálása, a 21. század elvárásaihoz való igazítása, sokoldalúan képzett női személyiségek kialakítása, természettudományos képzés hangsúlyával.
  2. Az intézményvezetés támogatása a teljesítmény- és hatékonyságnövelés elérését célzó intézményi környezet kialakításában, fenntartásában.
  3. Az intézményi szervezeti tanulás, a nevelőtestület önképzésnek támogatása az önértékelési folyamat fejlesztésének támogatásával.
  4. Tanulóink idegen nyelvi és digitális kompetenciafejlesztése, a tanulás iránti felelősségük erősítése,  a fogyatékossággal élők iránti toleranciára, környezettudatosságra és kritikus gondolkodásra tanítása.

A céljainknak megfelelően a következő utazásokat valósítottuk meg:

  • Csoportos diákmobilitáson, projekttalálkozón vettünk részt
  • Görögországban, ahol a női ideál történelmi és mai politikai vetülete volt a téma. Ennek a találkozónak volt a folytatása az ambergi, németországi találkozó, ahol a téma művészeti oldala került a fókuszba.
  • A bambergi projekttalálkozón nemzeteink (olasz, német, spanyol és magyar) jelene és Európában elfoglalt helye volt a téma. Ennek a találkozónak a folytatása a Budapesten rendezett találkozó, ahol a fent megnevezett nemzetek történelméről folytattak megbeszéléseket illetve ábrázolták azokat a drámapedagógia eszközeivel.
  • Spanyolországban, Villenában a fenntarthatóság témáinak megvitatásában dolgoztak együtt diákjaink spanyol és német diákokkal.
  • Egy másik spanyol utazáson, Almeríaban, a spanyolországi, azon belül is andalúziai találkozó egy művészeti projekt-munka második állomása volt, melyen a spanyol házigazdákon és a mi iskolánkon túl egy portugál partneriskola diákjai és két tanára vett még részt. Az események célja a helyi és egyetemes kultúra egy-egy szeletéhez való közelebb-kerülés, mely egyfelől az egyes konkrét művészeti programok, másfelől a különböző kultúrákból érkező személyek találkozásainak szintjén valósult meg.
  • A portugál, Gondomári találkozón pedig a diákok vitakészségének fejlesztése volt a cél a sok-sok kulturális élmény mellett.

Az egyéni mobilitások a következő képpen valósultak meg:

  • Három diákunk vett részt hosszútávú diákmobilitáson Németországban, akiknél elsődleges cél a nyelvi készségek fejlesztése volt.
  • Hat tanárunk volt szakmai látogatáson, Németországban, Spanyolországban és Olaszországban. Ezzel a nevelőtestület esélyeit növeltük a szakmai kiteljesülésükben. Rengeteg jó gyakorlatot ismertek meg partneriskoláinkban, amit a tanítási gyakorlatukban jól tudnak alkalmazni. A szakmai látogatás kiterjedt az iskola vezetőségére is, mivel a németországi leányiskolában tett látogatás alatt az iskolavezetés és szervezés kérdéseivel is foglalkoztak.
  • Négy tanárunk vett részt angol nyelvtanfolyamon, aminek az volt a célja, hogy tanáraink a következő pályázati szakaszokban be tudjanak kapcsolódni a projektmunkákba valamint a diákcsoportok kísérésébe is.

 

Projekttalálkozó Gondomarban

A portugál tartózkodás alatt diákjaink részt vettek a portugál diákokkal az oktatásban, intenzív angol nyelvi képzésben részesültek és megismerkedtek a vita módszertanával. Erasmus+ tervünkben kiemelt szerepet kap a 21.századi kompetenciák fejlesztése, ami az általunk nevelt lányoknak a női szerepvállalásuk szempontjából is nagyon fontos. Ezért az emelt szintű nyelvi képzésünket nagyon jól egészítik ki a projektutazások. Ezekre már a nyelvórákon előre is tudatosan készülnek a kiválasztott diákok. A találkozó előtt online találkozást is szerveztünk, amelyen a diákok megismerkedtek egymással és a találkozó tematikáját is megbeszélhették, valamint meghatározták a megrendezendő vita témaköreit is. Így jobban fel tudtak készülni ezekre nyelvileg már előre is. Ez a találkozó a vita módszertanára épült, amiben a portugál partnereink nagyon jók. A vita, ami nagyban elősegítette a lányaink kritikus gondolkodásban való fejlődését emberi jogok kérdéseit, demokrácia és politika kérdését valamint a nemek közötti egyenjogúság kérdéseit érintette. Persze rengeteg országismerettel és a portugál kultúra fontos elemeinek a megismerésével is kiegészült a program.

 

 

Tanári továbbképzés Máltán

Angol nyelvi továbbképzésen résztvevő kollégánk így ír a máltai tanulmányútjáról:

A 21.század elvárásaihoz való igazodás jegyében szeretnék több angol nyelvű honlapról az oktatáshoz ismereteket, anyagot gyűjteni, amit a tanításban kamatoztathatok.

Szeretném, ha a természettudományos képzés nagyobb hangsúlyt kapna, a gimnázium leányiskola profilmodernizálása érdekében.

A továbbképzés segített az önképzés támogatásában, volt alkalmam megismerkedni más kultúrákkal a kurzusokon illetve Málta szigetének nevezetességeit látogatva.

 

Ambergi utazás

2024 március 16. és 22. között gimnáziumunk 5 diákja Erasmus+ cserediák programon vett részt a németországi Ambergben, Domján Tibor tanár úr kíséretében. A fogadóintézmény és egyben a projekthét fő helyszíne a Dr.-Johanna-Decker-Gymnasium volt, mellyel intézményünk évek óta szoros nemzetközi kapcsolatot ápol. A projektben továbbá egy spanyol iskola is részt vett, így a programok során az angol és német nyelvet is használhatták a lányok. A hét fő témája a tudatosság volt, mind a digitális jelenlét kapcsán, mind pedig a környezetvédelem szempontjából.

Nürnbergben látogatást tettek a Weltacker ökogazdaságban. Alexander Lisovskiy kertész és Katrin Schwanke képzési szakértő sétavezetésével a lányok elgondolkodhattak saját ökológiai lábnyomukról és egyéni fogyasztói magatartásukat globális kontextusba helyezhették. Ezt követően a Zukunftsmuseumban több tematikus emeletet végigjárva tájékozódhattak a jövőről a közlekedés, az orvostudomány, az élet- és városfejlesztés, az űrutazás, valamint az energiaellátás kapcsán, különböző interaktív installációkon keresztül. 

A projekt másik külsős helyszínéül a Hutzelhof farm és a Wohlfahrt biosajtüzem szolgált, ahol a német és magyar diákok közösen tettek látogatást. Jürgen Obermeier ügyvezető igazgató a Demeter gazdálkodást mutatta be a farmon tett séta közben, mely szerint a termékek termelése és feldolgozása holisztikus módon, a természettel összhangban történik. A látogatás a Hutzelhof biopékségben, majd pedig a Wohlfahrt biosajtüzemben zárult, ahol a tulajdonos Harald Wohlfahrt vezette körbe a lányokat és mesélt nekik a fenntartható üzleti modellről és a tudatos fogyasztói viselkedésről. 

Ambergben a gimnázium díszterme adott otthont a projektfeladatoknak, ahol a diákok már előre elkészített feladataikat prezentálták, valamint közös projektfeladatokat készítettek el. Mindhárom ország diákjainak lehetősége nyílt az országát és iskoláját megismertetni a program résztvevőivel, majd pedig egy olyan digitális tartalomkészítőt kellett bemutatniuk, aki saját hazájában valamilyen értéket közvetít. A Patronás lányok Molnár Janka Sára elméleti fizikust mutatták be, aki a legelterjedtebb digitális platformok segítségével népszerűsíti a természettudományokat a fiatalok körében. 

A közös projekt felvezetőjében a diákok elmélyülhettek a digitális tudatosság, a deep learning és a képfelismerés témaköreiben, majd ehhez kapcsolódóan kellett vegyes nemzetiségű csoportokban digitális feladatokat megoldaniuk, majd végül egy videót kellett készíteniük. Az elkészült munkákat a feladat végén prezentálniuk, majd pedig véleményezniük kellett. A videókkal kapcsolatban szó esett a vizuális üzenetekről, a technikai megoldások fontosságáról. A sikeres prezentációt követően este a diákok zenés színházi előadást tekinthettek meg David Bowie életéről az ambergi színházban, német nyelven.

A projekthetet a lányok a spanyol csoporttal együtt az iskola tankonyhájában töltötték, ahol spanyol ételek készültek, a búcsúestét pedig közös énekléssel és egy rögtönzött táncházzal zárták, amely örök élmény marad mindannyiuk számára.

 

Művészeti projekt Almeríában

A spanyolországi, azon belül is andalúziai találkozó egy művészeti projekt-munka második állomása volt, melyen a spanyol házigazdákon és a mi iskolánkon túl egy portugál partneriskola diákjai és két tanára vett még részt. Az összesen 60 diákot (találkozónként 30-30 diák) bevonó események célja a helyi és egyetemes kultúra egy-egy szeletéhez való közelebb-kerülés, mely egyfelől az egyes konkrét művészeti programok, másfelől a különböző kultúrákból érkező személyek találkozásainak szintjén is megvalósul.

A spanyolországi úton a kulturális programok színterei voltak kortárs múzeumok (egy 19-20. századi magángyűjtemény: Museo de Doña Pakyta, illetve egy frissen nyílt kortárs múzeum: a MUREC tárlatának) megtekintése vezetéssel. Lehetőségünk nyílt a kora-középkori világi építészettel is kapcsolatba lépnünk granadai kirándulásunk folyamán, az Alhambra-ban tett látogatásunkkor, illetve a mozi világában kalandozni az Oasys Minihollywood élményparkban, mozi-és filmtörténeti kiállításon. Mindezt a helyi építészeti és kulturális létesítményekbe tett rövidebb látogatások egészítették még ki.

A helyi iskola életébe nyerhettünk bepillantást az óralátogatásokon, valamint a gyakorlatban is részesei lehettünk a helyi művészetnek: egy indalo (helyi barlangrajz)-készítő workshop illetve a sevillana-tánctanítás keretében. Kicsit szélesebb kitekintés volt a természeti örökséggel való találkozás a Cabo de Gata nemzeti parkban tett kirándulásunk alkalmával.

Az élmények sokrétűsége a megtapasztalás sokrétűségét is hozta: a konkrét művészeti alkotásokkal való találkozás, a művészeti workshopon végzett közös munka, az épített környezet bejárása, a helyi várostörténettel és kulturális örökséggel való ismerkedésen túl a helyi iskolai élet, a tanulási szokások megismerésén át az egészen személyes találkozásokig, melyekben a mindenki által beszélt angol közvetítő nyelven túl a spanyol nyelvnek is nagyobb szerep jutott. Diákjaink ezen túl bekapcsolódhattak a helyiek családi életébe is, gyakorolhatták az önállóságot és a turista-létnél mélyebb és személyesebb szinten ismerhettek meg egy másik kultúrát, szokásokat. 

 

Diákjaink Veendamban

A holland cserekapcsolatra tíz diákkal indultunk, akiknek az angol vagy első vagy második idegennyelve. A program célja, a korábbi évekhez hasonlóan tanulóink idegen nyelvi és digitális kompetenciáinak fejlesztése; valamint érzékenyítés a különböző kultúrák iránt és a környezettudatosságra és kritikus gondolkodásra tanítás volt. A holland partner intézményben, a Winkler Prins középiskolában, a nemzetközi hét keretein belül a magyar cserediákokon kívül spanyol és olasz tanulókkal volt lehetőségük a lányoknak megismerkedni és kapcsolatot kialakítani. Erre remek alkalmat biztosítottak a különböző ismerkedős játékok, akár a szabadban mozgással vagy egy teremben egymással beszélgetve.

A különböző kultúrákkal való ismerkedésben sokat segített az amszterdami kirándulás, ahol lehetőségünk nyílt megismerkedni a holland művészettel a Rijksmuseum-ban, valamint a város történetét megismerve jobban bele tudtak látni a mindennapok működésébe és rálátni a kulturális különbségekre. 

A környezettudatosság elmélyítésében és hangsúlyozásában nagyon határozottak voltak a holland cserepartnerek, hiszen mind az iskolában, mind a háztartásokban komolyan odafigyelnek a szelektív hulladékgyűjtésre, a levegőszennyezettség visszafogására a közlekedés szempontjából, valamint a tudatosabb életmóddal. 

A diákok nyelvi és digitális kompetenciáinak fejlesztésére az egész héten át tartó napi kommunikáción túl az úgynevezett “Potluck” esemény biztosított lehetőséget. Ezen a programon a diákoknak be kellett mutatniuk az iskolájukat a többiek számára, ahol a prezentáció elkészítésén és bemutatásán túl lehetőségük volt érdeklődni a többi országgal kapcsolatban és nekik is válaszolniuk kellett a Magyarországot, Budapestet vagy a lányiskolát illető kérdésekre. A legnagyobb kihívás elé mind nyelvi, mind a kritikai gondolkodásukat illetően a jövő európai iskolájának megtervezése volt. Ebben a spanyol-holland-magyar kollaborációban ki kellett alakítaniuk, hogy miként látják 50 év múlva egy európai iskola kialakítását és működését. 

A diákok a családokkal együtt is ismerkedtek a holland kultúrával, több kirándulásra elmentek és ismerkedtek a környező városok múzeumaival is. Kísérőtanárként számunkra a közös főzés és graffiti workshop biztosította a kulturális ismerkedést, valamint a szakmai kapcsolat mélyítését a nemzetközi kollégákkal. 

 

2022/23-as tanév

2021-től az Erasmus projektek rendszere megváltozott, 7 éves akkreditációs ciklusban
10 európai iskolával vagyunk folyamatos együttműködésben (Portugália, Spanyolország, Olaszország, Görögország, Németország, Franciaosrszág, Lengyelország, Belgium, Észtország, Litvánia).

Szeptembertől december elejéig és januártól április közepéig 2-2 11. évfolyamos tanulónk 3 hónapos ösztöndíjjal tanul Münchenben, a Theresia-Gerhardinger Gimnáziumban.

szeptember: Diákok fogadása Münchenből - német nyelvű csereprogram

október:
10.10-14 nemzetközi hét Budapesten, angol nyelvű projekt
9. évfolyam lengyel diákokat fogad - 10 diák
10. évfolyam spanyol diákokat fogad - 10 diák
11. évfolyam portugál diákokat fogad - 11 diák
ennek keretébne egész napos módszertani workshop angoltanároknak

január
01.6-13. Portugália - csereprogram 11 diák, 1 tanár
01.23-27 Marosvásárhely 11 diák, 3 tanár

február 5-12. Spanyolország - diákcsere 10 diák, 2 tanár

március
03. 18-24. olasz diákcsere Budapesten, angol nyelvű projekt
03.24-04.01. német diákcsere - müncheni diákok fogadása

április
04. 16-23 projekttalálkozó Litvániában - angol nyelvű projekt,
témája: a fogyatékkal élők és a többség együttműködése a sporton kereszül
04. 23-29 projkttalálkozó Budapesten, német és görög diákokkal, német nyelvű projekt
témája: a fenntarthatóság
a hónap folyamán Joao Fonseca portugál tanár tart workshopot angol nyelven, vitakultúra témában

Május .29-06.02 - a fogyatékkal élők és a többség együttműködése a sporton kereszül projekt záró találkozója Spanyolországban

összesen évente kb 95 diákunk utazik küldföldre. 

Erasmus+ diákcsere Villenában, Spanyolországban

10 diákunk 2 kísérő kollégával megérkezzek Villenába az IES les Las Fuentes patrneriskolánkba, ahol egy hétig cserediákként vendégeskednek.

A találkozó témája a kulturális élményeken és nyelvgyakorláson kívül a toleranciára és elfogadásra nevelés. A spanyol iskola példaértékű módon támogatja a helyi mozgássérülteket és vonja be őket az intézmény nevelési programjába. Van mit tanulnunk tőlük!

A Patrona Hungariae Katolikus Iskolaközpont 10 diákja és 2 kísérő tanára megérkezett Villenába az IES les Las Fuentes patrneriskolánkba, ahol egy hétig cserediákként vendégeskednek.

A találkozó témája a kulturális élményeken és nyelvgyakorláson kívül a toleranciára és elfogadásra nevelés. A spanyol iskola példaértékű módon támogatja a helyi mozgássérülteket és vonja be őket az intézmény nevelési programjába. Van mit tanulnunk tőlük!

Diákjaink megérkezése Villennába

 

Ledönteni a falakat

Erasmus + projekt Marosvásárhelyen

Sasvári Cintia, 11.A osztályos tanulónk nyilatkozta a marosvásárhelyi Népújságnak: "Nagyon örültem a lehetőségnek, hogy részt vehetek ebben a programban, mivel szeretek új embereket megismerni. A korábbi diákcsereprogramokon arra jöttem rá, hogy a külföldi diákok is nagyon szeretetre méltóak, és jó volt Erdély szívébe ellátogatni, mert tudom, hogy testvéreink laknak itt, akik szeretettel fogadnak bennünket. Nagyon tetszett Marosvásárhely, „beleadóak” voltak a diákok, a tanárok, a litvánok és spanyolok is nagyon barátságosak. Nem könnyű összeszokni, de összefogó erő volt az angol nyelv, az érdeklődés és a szeretet egymás iránt. Ezt a várost is úgy fogjuk magunk mögött hagyni, hogy ide még visszatérünk. A falak ledöntése a testi és szellemi fogyatékosok és az egészséges emberek között nagyon hasznos, mert erről nem tanulunk az iskolában, holott ezek a személyek is a társadalom értékes tagjai. Mindenki a maga módján különleges, és Isten úgy teremtett bennünket, hogy elérjük a célunkat, mert mindenkinek van egy saját küldetése, amit más nem tud betölteni."

A teljes cikk itt érhető el

"Ledönteni a falakat" - Erasmus projekt Marosvásárhelyen

Erasmus - München - Budapest

német cserediákok a 2022-2023-as tanév elején

Haupt Enikő diákunk beszámolója a szeptemberben Münchenből érkezett erasmusos tanulócsoporttal közösen töltött időről: 

Azt hiszem több csoporttag nevében írhatom, hogy a cserediák kapcsolat elején felmerült bennünk pár általános kérdés. "Meg fogom tudni csinálni?" "Itt a helyem?" A kérdéseinkre talán, ha nem is az első pár napban, de a hét végére megkaptuk a választ. Voltak nehézségek a programok során, de a cserediákok segítőkészek, illetve rugalmasak voltak, ahhoz, hogy a problémákra megoldást találjunk. Végig érezhettük a gondoskodást tanáraink részéről, így akkor is tudtunk erőt venni magunkon, amikor már az energiánk utolsó cseppjeit használtuk fel. Nem beszélve arról a csoportdinamikáról, melyben együtt tudtunk dolgozni. A programok pedig egytől egyig színesek voltak és a cserediákjaink megismerhették Magyarország támpilléreit. Kifejezetten hasznosnak tartom, hogy az iskola biztosít lehetőséget arra, hogy idegen kultúrákat ismerjünk meg, tanuljunk ilyen formában idegennyelvet, váljunk öntudatosabbá. Összességében mondhatom, hogy az egész csoport büszke lehet magára, amiért egy ilyen helyzethez nőtt fel.

Németek itt

 

Erasmus - Spanyolország - Magyarország

Spanyol erasmusos cserediákjainkat október hónapban láttuk vendégül. Az itt töltött idejükről Mácsár Kitti diákunk így nyilatkozott:

Nagyon izgatottan vártuk hogy megérkezzenek a cserediákjaink hogy megtudjuk mutatni Magyarország egy kis darabkáját, Budapestet. Nagy élmény volt nekünk hogy megtudtuk nekik ismertetni a magyar életeket, a magyar kultúrát. Amíg itt voltak minden időt kihasználtunk Budapest felfedezésére, nagyon sok helyen jártunk köztük: a Margit szigeten ahol a sok nevetés és beszélgetés mellett megnéztük a világító és zenélő szökőkutat. Elmentünk együtt a vásárcsarnokba, ahol jó volt látni ahogy kíváncsian figyelik az üzleteket és érdeklődnek a magyar kultúra iránt. Izgatottan várták hogy elmehessenek a turista buszra és nagyon sok élménnyel gazdagodtak ők is és mi is. Nagyon jól éreztük magunkat hogy új embereket ismerhettünk meg és új barátokat szerezhettünk.

Spanyolok

 

Erasmus - Magyarország - Portugália

gondomari látogatásunk beszámolója

2023.01.06-01.13-ig iskolánk tanulói portugáliai cserediákprogramon vettek részt. A portugál diákokat tanulóink 2022 októberében látták vendégük. A diákcsere nyelve angol volt. 

A látogatás alatt diákjaink bekapcsolódtak a Colégio Paulo VI, gondomari iskola életébe. Aktívan részt vettek a tanórákon, megismerkedtek az ottani oktatás sajátosságaival, intenzíven használták az idegen nyelvet és betekinthettek a kritikus gondolkodás és a vita módszertanába.

Emellett persze városnézés és a helyi látnivalók, múzeumok megtekintése is gazdagította a programot.

Néhány diákunk így emlékszik vissza az útra:

„Few weeks ago, i had the chance to spend one amazing week in Portugal at a host family. I have never seen this country before so everything was new to me but i loved it. The places and the programmes were amazing and i made new friends for a lifetime. I love travel and it was even better with my friends so if anyone wants to travel abroad then i think it’s a really good opportunity.”

„I’ve been to Porto last year with the same Erasmus program and I had a very good time, but this year was even better. I already knew the city and I had an even better view on everything. My host family was amazing, they took me everywhere and they were so caring and kind with me, they became my second family. I’m really thankful for this opportunity, I recommend it to every student who has the chance to visit Porto.”

„My experience in Portugal was quite unique and unforgettable. Although we didn’t have great weather it didn’t ruin our stay. My exchange student was absolutely wonderfull. She always knew where to go, we were on time on all occasions, she took me to incredible places and she was really easy to follow in any circumstances. I would love to go back there any time and live through the adventures all again.”

Gondomari csapat

 

Erasmus - Legenden - Görögország

Waigand Emília 10.A osztályos tanulónk útibeszámolója

A Ferihegyi repülőtéren már hajnalban találkoztunk, de az izgatottságunk elnyomta a
fáradtságot. Athéni átszállással érkeztünk meg Krétára, onnan pedig 
Chaniaba. Néhányunk most repült életében először, ami hatalmas élmény volt.

Szállásunkon az elénk táruló gyönyörű tengerparti kilátás fogadott minket. Első napunkat városnézéssel, isemrkedéssel, közös vacsorával töltöttük. 
Finom reggeli után a helyi színházban találkoztunk a többiekkel. Csoportokra oszlottunk, és megkezdtük a projektmunkát, közben egymással is megismerkedtünk. A projektmunkák bemutatása után ott ebédeltünk, majd elmentünk a városházára, és találkoztunk Chnia polgármesterével. Nagy megtiszteltetésünkre mindannyian kérdezhettünk a polgármestertől, aki minden kérdésünkre válaszolt is. 
Másnap a délelőtti projektmunka után busszal indultunk útnak Samariába, ahol
megtekintettük a szurdokot, visszafelé pedig a Szent Mária ortodox kolostort is láthattuk. A
buszút alatt zenét hallgattunk, amit mindenki ismert, és közösen énekeltünk, közben nagyon
jól éreztük magunkat, jó hangulat uralkodott. Este a tanárok vacsorázni mentek a chaniai
iskola igazgatójával, ezalatt pedig mi is vacsoráztunk.

Egsz napos kirándulásra mentünk Apterába és Heraklionba.
Apterába az ókori városba, rövid látogatást tettünk, idegenvezetéssel a romvároson és az
amfiteátrumon keresztül. Ezután Heraklionba látogattunk el, ahonnan az első európai kultúra
származott. A „Minotaurusz” és „Daidalosz és Ikarosz” legendáinak rövid bemutatását
hallgattuk meg, majd továbbmentünk a városközpontba, és egy görög étteremben Heraklion
központjához közel ebédeltünk. Végül busszal visszamentünk a szállásra, a buszút csodás
hangulatban telt, szép volt a táj, jókat beszélgettünk.
Az utolsó együtt töltött napunkon  a programok értékelése, tapasztalatcsere visszajelző kör után még ellátogattunk az új görög köztársaság alapítójának házába, majd a hivatalos prograon túl is megosztottuk élményeinket a többiekkel. A szabad délután után egy rövid búcsú bulival zártuk le a napot.
Hazautazásunk napján az egész napot Chaniaban töltöttük városnézéssel, vásárlással és
fotózgatással, majd együtt a csapattal ebédeltünk, és közben sokat nevettünk, beszélgettünk.

Ez az utazás mindannyiunknak hatalmas lehetőség volt, és sok élménnyel gazdagottunk az út során!

 

Képes útibeszámoló - Legendák nyomában Görögország

Erasmus - Legenden - Litvánia

Szily Dorottya 10.B osztályos tanulónk élménybeszámolója

Mikor Ferihegyen találkoztunk, mindenki nagyon izgatott volt. Elbúcsúztunk szüleinktől, és átjutottunk az ellenőrző kapukon elkezdődött az út Vilniusba, rigai átszállással. Hosszú, de zökkenőmentes utunkat egy helyi (vilniusi) pizzázóban zártuk este, miután elfoglaltuk a hotelszobánkat.

 Másnap reggel megérkezett a busz, ami Klaipedába vitt minket. A görög diákok már rajta ültek. A 300 km-s út alatt mindenki egyfolytában beszélt, mindkét csapat fáradtságának ellenére. Mikor megérkeztünk Klaipedába, az olaszok már ott voltak, rövid ismerkedő kör alatt bemutatkoztunk, ezután vacsoráztunk és megérkeztek a németek. Úgy döntöttünk, kicsit körbe nézünk a városban, ami végül egy közeli étterem meglátogatásába fulladt, itt ettük a desszertet.

A 3. napon ellátogattunk a fogadó iskolánkba, amit bár nehezen találtunk meg, de nagyon szép megnyitó eseménnyel készültek. Megállapítottuk a lányokkal, hogy minden litván tanuló gyönyörűen énekel. A megnyitó után csapatokra osztottak bennünket és minden csapat kapott egy mondatot, amit az összes résztvevő nyelven meg kellett tanítani egymásnak, majd előadni. Mindenki nagyon igyekezett a jó magyar kiejtéssel. Ebéd után minden csapat kapott pár műemléket, amiket meg kellett látogatni a városban és egy-egy kreatív fotó keretén belül a társaságnak bemutatni. A nap szervezett része itt ért véget. Ezután mi, magyar lányok meglátogattunk a klaipedai kikötőt és a tanárnőkkel este egy helyi étteremben vacsoráztunk meg.

 A 4.napon reggeli után busz jött a hotel elé és az egész csapatot átvitte a Kur-Földnyelvre komppal. Először a boszorkányhegyen lévő 80 darab fából faragott szobrot néztük meg, amihez a litván tanárnő legendákat mesélt. Buszba szálltunk és 10 perc utazás után már ki is szálltunk a földnyelv egyik legmagasabb pontján, ahonnan gyönyörű kilátás nyílt még az orosz részre is. Jó hangulatú délelőtti túránk után egy étteremben újra feltöltöttük energiakészleteinket, egy délutáni sétát tettünk a tengerparton és haza buszoztunk a hotelünkbe. Habár holtfáradtak voltunk ez nem állított meg minket az esti szomszédolásban.  

Az 5.napon már kora reggel jó hangulat uralkodott az ,,ungarische Mädchen" szobában reggeli után az iskola felé vettük az irányt, ahol a csapatoknak új legendát kellett írniuk és mellé illusztrálni ötleteiket. Mind a négy csapat kiváló munkát végzett, ötletekben nem volt hiány. Miután felolvastuk, bemutattuk egymásnak a legendákat, indultunk ebédelni a Katpedele nevű étterembe, de még a buszra várva mi, magyar lányok végig táncoltunk egy ,,Ördög útját", ami az olaszoktól a németekig bezárólag az összes nemzetnek tetszett. Ebéd után felpattantunk a buszra és egy 45 perces út után Palangában szálltunk ki. Megnéztünk egy borostyánkő kiállítást az ottani borostyán kincsekből és a kastély hatalmas, szinte birtok nagyságú, gyönyörűen rendbe tett kertjét. Aztán egy hosszú sétáló utcán keresztül elértünk a palangai tengerparthoz. Nekünk ez különleges volt, nem úgy, mint az olasz és görög diákoknak, hiszen ők tenger mellett élnek. Habár 10-13 fok volt, levettük a cipőnket és zokninkat, hogy vízbe mehessünk bokáig. Aznap este vacsora után 8-an kimentünk az IKI nevű boltba, ahol bevásároltunk litván édességekből, és természetesen a fagyit sem felejtettük ki a bevásárlólistából.
     Ezután elkezdtük az utolsó közös napunkat a többiekkel. Az iskolába mentünk korán, mert Klaipeda polgármestere jött meglátogatni az erasmusos tanulókat. Mesélt egy kicsit Klaipedáról és azután mi, diákok tehettünk fel neki kérdéseket. Szerintem nagyon fontos témák kerültek szóba a beszélgetés alatt. Elköszöntünk a polgármester úrtól, és egy rövid szünet után magunk között lezártuk a hetet, kaptunk oklevelet. Elmentünk a tengerpartra harmadszor is és az ottani mólón tettünk egy sétát, majd visszamentünk az iskolába. Ezután elkezdődött a közös táncolás, aminek az olaszok voltak a legaktívabb tagjai. Kifulladásig táncoltunk körtáncokat, és ,,just dance"-t, mindenki nagyon élvezte, majd szépen lassan elindultunk a hotel felé, de előtte a magyar csapat még beugrott az egyik cukrászdába macaronozni egyet. Ezen a napon volt a legemlékezetesebb esténk, nagyon jól éreztük magunkat, az egész nagy erasmusos csapat beszélgetett hajnali 2-ig, bár voltak, akik tovább bírták. Sajnos a görögöktől ezen az estén el kellett búcsúznunk, mert hajnali 4-kor indultak busszal.

      A 6 .nap reggelén összepakoltuk a bőröndjeinket és utoljára egy nagyot reggeliztünk Klailedában, és egy picit lézengtünk még a hotel hallban és beszélgettünk az olaszokkal. Majd könnyes búcsúzás után felszálltunk a buszunkra és célba vettük Vilniust. Délutánra értünk oda, és esti program gyanánt megnéztük az óvárost, beültünk egy étterembe búcsú vacsorázni egy finomat. Másnap reggel kitaxiztunk a reptérre reggel 7-kor és kezdődött az utazás haza. Délután 2-re meg is érkeztünk a budapesti reptérre és elbúcsúztunk egymástól, majd otthon egy hatalmasat pihentünk. Nekem és szerintem minden résztvevőnek hatalmas élmény volt, olyan utazás, amit majd az unokáinknak fogunk mesélni. Köszönjük a lehetőséget!

Képes útibeszámoló - Legendák nyomában Litvánia