Pályázati beszámolók

Az EKCP-KP-1-2023/2-000022

Pályázati programunkban 300 fő gimnazista diák részvételével, 3 napos lelkigyakorlatokra került sor, osztálykeretben. Az első csoport 2023. szeptember 28-30-ig tartott, különböző külső helyszíneken, a korosztályoknak megfelelő tevékenységekkel. Volt olyan csoport, akik Budapesten maradtak és a kollégiumunkban szálltak meg. A támogatást a lelkigyakorlatok szállás-, étkezési költségeire fordítottuk.

Helyszínek, ahová a diák lelkigyakorlatok megvalósultak:
Ciszterci Nővérek Boldogasszony Háza Monostor, Kismaros
Szent Márton Közösségi Ház, Nagymaros
Pilismarót, plébánia
Szalézi Lelkigyakorlatos Ház. 

Köszönjük a támogatást!

 

EKCP-KP-1-2022/3-000351

A Patrona Hungariae Katolikus Iskolaközpont gimnazista diákjainak (300 fő) 3 napos lelkigyakorlatot szervezünk osztálykeretben, 2022. március 24-26-ig, ill. 2022 szeptemberében, különböző külső helyszíneken, a korosztályoknak megfelelő tevékenységekkel. 

A külső helyszín nagyon bevált a lelkigyakorlatok helyszín választásánál, hiszen diákjaink az iskolai környezettől távol másként válnak nyitottá az őket érő hatásokra. A lelkigyakorlatos házak, ill. vidéki plébániai szállások természeti környezete és a nagyobb fizikai mozgástér lehetőséget nyújt a feltöltődésre, a test és lélek egyensúlyának megtalálására/megerősítésére. Köszönjük a támogatást!

 

EGYH-TAB-20-0082

A pályázat keretében 2020 év folyamán kulturális és közösségépítő eseményeket szerveztünk az iskolaközösségünk, ezen belül elsősorban kollégistáink és számára.

Ilyen volt 2020 januárjában két filmvetítés az Uránia Nemzeti Filmszínházban, valamint a hónap végén egy farsangi előadás „Farsangi alakoskodók” címmel. 

2020 februárjában kollégistáink színházlátogatáson vettek részt. Az általános iskolás diákok egy másik előadást tekinthettek meg („Tűzmadár” drámapedagógiai alapú előadás és interaktív író-olvasó találkozó).

2020 őszén, amíg még ez lehetséges volt, két programot is szerveztük: egy néptánc tanítási estet, és egy közösségépítő programot – közös almaszedést, ahova busszal utaztunk.
A farsangra és a néptánc tanítási alkalomra Tálas Ágnes Judit óvópedagógust, népi gyermekjáték- és néptánc oktatót, a Hagyományok Háza néptáncos szakelőadóját hívtuk meg, aki közel 30 éve tanít népi játékokat, néptáncot gyerekeknek és felnőtteknek.

A támogatás lehetővé tette iskolaközösségünk számára a tartalmas és kulturált szórakozást, és a közösségi élmények megélését. Köszönjük a támogatást!

 

 

Határtalanul - Hetedikesek osztálykirándulása

2021 Felvidék
2021 Erdély
2022 Felvidék
2022 Erdély
2023 Felvidék
2024 Felvidék

Köszönjük a támogatást!

 

 

Nemzeti Tehetség program - Tehetségfejlesztési pályázatok

2012-2019, 2020, 2021, 2022, 2023

Köszönjük a támogatást!

 

NTP TEHETSÉG _23_0119

Pályázati programunk a természettudományok népszerűsítésére irányult. Lányiskolánkban speciális komplex tehetséggondozó programot valósítottunk meg, 60 órában, a fizika, kémia, biológia, földrajz szakterületein. 6 alkalommal helyszínlátogatásra került sor. 

Kémia beszámoló
Fizika beszámoló
Földrajz beszámoló

Összefoglaló videónkat tekintsék meg ide kattintva.

 

NTP_TEHETSEG_23_0059

Népi játszóház és alkotóműhely címmel 2023. 09.01-204.06.21 között 60 órában komplex tárgyalkotó kézműves szakköri délutáni foglalkozásokat valósítottunk meg a Patrona Hungariae Katolikus Iskolaközpontban, melyet három tanulmányi tábor, három tanulmányi út, valamint közösségi programok egészítettek ki. 

Pályázati programunk a magyar identitás megőrzését, gazdagítását, hagyományaink, szellemi és tárgyi emlékeink ápolását, a néprajzi ismeretek, néphagyományok elmélyítését szolgálta.

Az élmény- és alkotásközpontú komplex tehetséggondozó foglalkozások lehetővé tették a bepillantást a magyar népi kultúra, népművészet, a paraszti élet működési rendszerébe, ismétlődő körforgásába, a népi mesterségekbe.

Programunk erősítette a közösséghez való tartozás érzését, iskolaközösségünket. 

Videók a programról:
Fabók Mancsi Bábszínháza a Patronában
Meseszó Egyesület élőszavas mesemondás a Patronában
Honismereti verseny kicsiknek
Honismereti verseny döntők
Népi játszótér a Patronában
Nagyok alkotótábora
Anyatábor
Alkotótáborok

Részletes beszámoló

 

NTP-SPEC-22-0052

Pályázati projektünk három, egymással összefüggő fejlesztési területre irányult:

  1. A különösen tehetséges gyermekek komplex, teljes körű tehetségfejlesztését biztosító foglalkozás megvalósítása 60 órában (célunk volt, hogy fejlődjenek a diákok önálló tanulási és kutatási kompetenciái, lényeglátásuk, felismerjék az összefüggéseket, fejlődjön az önismeretük, motivációs-, kudarckezelési- és érzelmi-, együttműködési és konfliktuskezelő kompetenciáik).
  2. Anyanyelvi készségfejlesztés 60 órában (a nyelvközösség, nyelvtörténet, etimológia, nyelvhasználat, a retorika, verbális és írásbeli kifejezőkészség, érvelési technikák, a nonverbális kommunikáció témaköreit jártuk körbe a diákokkal).
  3. Innovatív szemléletű, társadalmi szemléletformáló hatással is bíró tehetséggondozó program megvalósítása 60 órában. Ehhez a programelemhez nyári tehetséggondozó tábort is szerveztünk. Geopolitológiai táborunk a társadalmi szemléletformáló hatással bíró tehetséggondozó programunk megvalósításához kapcsolódott.

A szakkörök heti rendszerességgel valósultak meg a tervezett tematika alapján.

Egy, az iskolában futó másik – ettől a pályázattól független – pályázat keretében 4 alkalommal került sor hétvégi előadásokra, melyeken jelen pályázatban résztvevő fiatalok közül is számosan jelen voltak. Ugyancsak ezekre az előadásokra hívtunk meg más gimnáziumból fiatalokat.

 

NTP-INNOV-22-0084

Komplex tehetségsegítő programunk az alábbi területekre irányult:

Kommunikáció- és médiaismeret programunk az írásbeli és szóbeli kommunikációs készségek fejlesztését, a nyomtatott, elektronikus és online média működésmódjának megismerését, médiatartalmak előállításának készségfejlesztését célozta.

Digitális kompetenciák elmélyítése programunk az IT eszközök használatának, az információgyűjtés és felhasználás, az internetalapú kommunikáció, digitális tartalmak létrehozásának képességének, IKT biztonság tudatosságának fejlesztését szolgálta.

„Tanulás tanulása” programunk a tanulás-módszertani ismeretek elsajátítását, a hatékonyabb tanulást tűzte ki célul. Egyebek mellett a szövegértés, lényegkiemelés, szövegalkotás, az absztrakciós készség fejlődésében vártunk és értünk el pozitív változásokat.  

A hétvégi programokon alkalmanként kb. 43 fő vett részt. A hétvégi előadások témája kapcsolódott a szakkörök tematikájához, de a tudásátadáson kívül más szerepe is volt. Az ottalvós 4 hétvégén 40 főnek – budapesti és főleg vidéki fiataloknak biztosítottunk szállást kollégiumunkban.

 

NTP-INNOV-21-0063

Pályázati projektünk keretében természettudományos komplex tehetséggondozó programot, ill. művészeti komplex tehetséggondozó programot valósítottunk meg, 60-60 órában a Patrona iskolában.

Pályázati projektünknek művészeti elemének központi gondolata volt az iskola, mint tanulási környezet szebbé, barátságosabbá, otthonosabbá tétele - a projekt eredményeképpen megújult a rajzterem. 

A természettudományos foglalkozások témája egyrészt a globális természeti problémák kérdésköre, természetföldrajzi megközelítésben, másrészt a „hétköznapi természettudomány” volt. Közérdeklődésre számot tartó, köznapi témákkal foglalkoztunk lányiskolánkban (pl. Tudomány a természetben, A vízpart fizikája, A fényképezés múltja és jelene, stb.). 

Foglalkozásaink egy részét a szabadban valósítottuk meg (János-hegyi kilátó, Palatinus strand, Margit-sziget), a két szakkör tagjai a projekt végén közös foglalkozáson vettek részt („Ókori gasztrodélután”). 

Művészeti beszámoló
Természettudományos beszámoló

Összefoglaló film

 
NTP-SPEC-21-0072

Programunk 3 tehetségterületre irányult: 

  1. „Népi játszóház és alkotóműhely” címmel 60 órás komplex tehetségfejlesztő foglalkozás- és programsorozatot valósítottunk meg (anyanyelvi-, néprajz, népzene-, néptánc területeken). Ennek keretében a gyerekek megismerkedhettek a néphagyományokkal, népszokásokkal, ősi mesterségekkel, melyhez - természetes anyagokból - tárgyalkotó tevékenység is kapcsolódott. A foglalkozásoknak a jeles napok és hónapok adtak keretet. Nyári néprajzi alkotótáborukban 20 fő vett részt.
  2. „Tudomány a konyhában” címmel 60 órás, innovatív szemléletű, társadalmi szemléletformáló hatással is bíró természettudományos elméleti és gyakorlati foglalkozás sorozatot szerveztünk. 
  3. 60 órás, tanórán kívüli, a sporttehetség kibontakozását segítő, integratív szemléletű, a fizikai és érzelmi tényezők, az alapkompetenciák fejlesztését, továbbá a támogató környezet megteremtését segítő foglalkozássorozatot valósítottunk meg szivacskézilabda területen.

Képes beszámoló

 

NTP-NEER-20-0012

Pályázati programunk a matematika, természettudományok, műszaki tudományok népszerűsítésére irányult. Nagy hangsúlyt fektettünk a diákok pályaorientációjának segítésére ezekbe az irányokba.

A program része volt a mentorálás, a pályaorientációs tanácsadás, egyéni fejlesztés tervek készítése. Hét alkalommal helyszínlátogatásra került sor. 

  1. Programunk a járvány és az iskolabezárás miatt 2021 júniusában indult, a természettudományos tanárok pályaorientációs workshopjával, a Patrona Közösségi Táborban. 
  2. A további programok 2021. szeptembertől december végéig valósultak meg. Elsősorban a 11. évfolyamot (60-80 fő) érinti a pályaválasztás dilemmája, ezért leginkább nekik, valamint kollégista diákjainknak volt fontos a pályázati programba való bekapcsolódás.
  3. Tanulásmódszertani képzésünk is a 11. évfolyamos diákoknak, valamint kollégistáinknak szólt. 
  4. Az iskolánkkal szemközti Átkelő galériában valósult meg - új elemként - „Természettudomány a művészetben” címmel 10 alkalmas képzésünk, melynek első alkalma egy prenzentáció volt híres magyar és külföldi tudós nőkről. A következő alkalmak a különböző természettudományi ágak- (matematika, fizika, kémia), és jelenségek megjelenítésével foglalkoztak a művészetekben, elsősorban a festészetben. 
  5. Tematikus kollégiumi foglalkozásunk témája az alulreprezentált tudományterületek/foglalkozások/szakmák, női példaképek bemutatása volt, filmvetítéssel. 
  6. 4 alkalommal került sor a pályaorientációt megalapozó kollégiumi csoportos foglalkozásokra. 
  7. A programban résztvevő 5 diákunkat mentor, 10 diák pályaorientációját pszichológusunk segítette.
  8. 3 külső helyszínre tervezünk látogatást. Voltunk több kiállításon, kiránduláson, Sopronban a Fizikatúrán, valamint a program végén egy jutalomkorcsolyázáson. 

Beszámoló

 

 

Ifjúsági pályázatok

2015, 2016, 2017, 2019, 2023

 

IFJ-GY-23-A-0011

A pályázati program keretében a lelkigyakorlatokon a gimnázium 11 osztálya vett részt, 300 fővel. A lelkigyakorlatok egy része 2023 szeptemberében volt, ill. 2024 tavaszán. 

Program:
1. Közös liturgikus programok
- szabadtéri szentmise és esti ima mécsesekkel 
- reggeli imádságok Jézus és a barátság témájában

2. Egyéni feladatok, tematikus munka
- egyéni elmélyülés, irányított szempontokkal, adott Szentírási szakaszok egyéni feldolgozása
- egyéni munka a Szentírással – keress a barátságra utaló történeteket, példabeszédet!

3. Csoportos foglalkozások, váltakozó összetételű csoportokban
- az egyéni munka feladatainak megosztása, megbeszélése kisebb csoportban
- közös filmnézés a barátság témájához kapcsolódóan, beszélgetés a filmről
- csoportos szituációs játékok, activity
- összefoglaló értékelés a két nap témáiról, adott szempontok szerint
- world-café a barátságról: egy-egy kérdés fölvetése után kisebb csoportokban beszélgetés folyik különböző kérdésekről, a barátság témakörében. A résztvevők körbe járnak az egyes kérdések asztalaihoz, majd szófelhők készülnek a felvetésekről (értékes gondolat töredékek, rajz, szimbólumok, vázlat ábrázolással)
- "élő könyvtár" tanárokkal: beszélgetés tanárokkal a barátságról, kiscsoportban és egyénileg

4. Irányított szabadidős programok
- tábortűz, közös éneklés, játék
- séta a természetben, kettesével, barátkozás a gyakorlatban – egymás értékrendjének jobb megismerése, közös értékek, érdeklődési kör keresése.

Köszönjük a támogatást!

Beszámoló

 

IFJ-GY-19-A-0072

Projektünk elsődleges célja volt, hogy erősítsük tanulóinkban az önkéntes munka értékét, és hogy tanulóink önkéntes tevékenységének széleskörű nyilvánosságot biztosítsunk, láthatóvá tegyük az iskolaközösségünkben és azon kívül folyó példamutató önkéntes munkát, növeljük annak elismertségét és népszerűségét. 

Célunk volt felhívni a tágabb környezetünk figyelmét a fiatalok erejére, elkötelezettségére, lelkesedésére, segítőkészségére. 

Felhívás önkéntes tapasztalatok megosztására

A projekt covid előtti időszakában (2019 őszétől 2020 tavaszáig) felhívást tettünk közzé az iskolában, melyben felszólítottuk a diákokat, hogy írják meg az önkéntesség terén - az Önkéntes Szolgálat keretében vagy azon kívül - szerzett élményeiteket, tapasztalataikat, melyek tanulságul szolgálhatnak mások számára is. A projekt népszerűsítésében segítségükre voltak a legaktívabb, önkéntes munkát végző tanulók, és az osztályfőnökök is. 

A projekt első időszakában (2019 őszétől 2020. március közepéig) a tanulók még járhattak azokba a kiválasztott intézményekbe, ahol az önkéntes tevékenységüket végezték. Sajnos 2020 márciusától önkéntes munkára már nem volt lehetőség, a tanulók otthonukban folytatták a tanulmányaikat.

„Önkéntes hétvégék” szervezése

A kollégistáknak két alkalommal (2019.12.14.-én és 2020.02.29-én) „Önkéntes hétvégét” szervezünk, meghívott felnőtt előadókkal, melynek témája az önkéntesség volt. Két – tevékenységi területében teljesen különböző - alapítvány képviselői jöttek el hozzánk, meséltek az önkéntes munkalehetőségekről és ennek jelentőségéről, eredményeiről. 

2019 decemberében vendégünk volt Dr. Csókay András idegsebész, a bangladesi sziámi ikerlányok operációjának vezetője. Életútjáról beszélt, megtalált hivatásáról, amivel szervesen egybeépül az önkéntesség, jótékony tevékenységek. Személyes életútjából fakad, hogy adottságait, képességeit készséggel azok számára teszi gyümölcsözővé, akik rászorulnak segítségére. Önzetlensége, készsége megtapasztalt szeretetkapcsolatokból táplálkozik, és hivatása, küldetése, hogy ezt másoknak továbbadja. Nagyon felemelő, inspiráló és bátorító volt a vele való találkozás diákoknak és felnőtteknek egyaránt. 

„Önkéntességért” díj

A meghirdetett felhívásra 34 pályázat érkezett be. Ezek kiértékelését a projektmenedzsment munkacsoport végezte el. 20 diák kapott emléklapot, és 30 fő könyvutalványt. 

Köszönjük a támogatást!

Beszámoló