Május 20-án a 6.b osztályosokkal felfedezést tettünk Magyarország jegybankja által létrehozott Pénzmúzeumban, a Széll Kálmán téren.
Az egykori Postapalotában Európában is egyedülálló pénztörténeti és pénzügyi edukációs kiállítótér fogadott bennünket, amely az alternatív oktatási programunkhoz színvonalas és izgalmas felfedezést biztosított.
Az interaktív látogatóközpontban diákjaink gazdasági folyamatokkal, fogalmakkal, és pénztörténeti érdekességekkel ismerkedhettek meg az életkori sajátosságaiknak megfelelően..
A diákokat lenyűgözte a múzeum élménytere, amely modern múzeumpedagógiai és digitális technológiákkal felszerelve várta őket.
Izgalmas csomópontokon keresztül jártuk be a pénzügyi szektor különleges világát a pénz 5 funkcióját tudatosítva. Az interaktív játékok és az innovatív digitális megjelenítések mellett kis robotok is segítették a tájékozódást.
A föld alatt megbújó aranybányától indulva, lifttel utaztunk fel a második emeletre, ahol szembesültünk azzal, hogy valaminek az értékét nem is olyan könnyű megmérni. Tovább haladva az árucsere és kereskedés rejtelmeibe kóstolhattunk bele. A következő teremben megtapasztalhattuk az infláció és árstabilitás szerepét és kipróbálhattuk, hogy mi milyen jegybankárok lehetnénk. Lesétálva a földszintre a tőzsde világát és a pénz globális mozgását követhettük le.
Végül a kincstárba érve a magyar történelmi gazdagságról, az aranyról és aranytartalékokról tanulhattunk – egészen közelről, megérintve és megemelve egy bő 10-12 kilogrammos aranytömböt.
A diákok az alternatív tanórán kipróbálhatták magukat bankárként, tervezhettek bankjegyet a saját arcképükkel, egyesek pedig egy aranytömböt is megemelhettek. Az egyik legizgalmasabb része a kiállításnak az a makett volt, amelyen a Szabadság téri Székház is megelevenedett a hologramos technológiával. Az Elnöki-szobát az iroda életnagyságú ajtaja szimbolizálta, amely kulcslyukán keresztül a jegybank múltjába és jelenébe pillanthattunk be.
A tudásközpontként funkcionáló múzeum különlegességét fokozt az MNB numizmatikai gyűjteménye is. Találhattunk köztük osztrák kibocsátású bankjegyeket, erdélyi pénzérméket, és az első önálló magyar papírpénzt, a Kossuth-bankót is.
Az alternatív tanóra lehetőséget biztosított diákjaink számára, hogy pénzügyi kultúrájuk élményalapon, interaktív módon fejlődhetett.
Gilicze Zoltán